Vánoční jídelníček z pohledu epigenetiky

epivyziva.cz/
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on tumblr
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Vánoční jídelníček z pohledu epigenetiky

Vánoce máme zafixovány jako svátky plné hodování, jež se negativně podepíše na naší postavě i zdraví. Jenže tradiční vánoční pokrmy ve skutečnosti až tak nezdravé nejsou, řada z nich naopak může pozitivně ovlivňovat aktivitu našich genů. Záleží ale hlavně na tom, kolik jich spořádáme.

To, co dělá z Vánoc nezdravé svátky, je totiž skutečně hlavně přejídání. Výzkumy totiž jednoznačně prokázaly, že snížení celkového kalorického příjmu (nezávisle na tom, zda jsme obézní či štíhlí), vede k pozitivním epigenetickým změnám v oblasti naší DNA, což se projeví zlepšením zdraví a prodloužením délky života. Negativně působí také velké dávky cukrů s vysokým glykemickým indexem, které epigenetickou cestou zintenzivňují průběh zánětlivých procesů a způsobují přibírání na váze a inzulinovou rezistenci, a také přemíra nezdravých tuků.

Vlastní vánoční pokrmy vesměs až tolik nezdravé nejsou, zvlášť pokud je připravíme z kvalitních surovin. Jak nám tedy mohou prospět?

Kapr

Rybí maso je nutriční poklad, který bychom si měli dopřávat mnohem častěji než jen na Vánoce. Je zdrojem nejen velice kvalitních, dobře stravitelných bílkovin, ale především omega-3nenasycených masných kyselin, což je esenciální živina s výraznými pozitivními epigenetickými účinky. Je například zcela nezbytná pro správný vývoj i funkci mozku a nervové soustavy, funkci imunitního systému i zdraví srdce a cév. Smažení v trojobalu je bohužel ta nejméně zdravá úprava, pokud si ji ale dopřejeme jen jednou za čas, naše zdraví to neohrozí.

Náš tip: Konzumaci ryb zkuste doplnit užíváním astaxantinu. Jeho kombinace s omega-3 představuje dokonalý elixír zejména pro naši imunitu a fungování zraku.

Bramborový salát

Jeho hlavním problémem je vysoký obsah tuků, zvlášť v kombinaci se smaženou rybou, je třeba to tedy nepřehánět s množstvím. Namísto kupované majonézy navíc doporučujeme připravit vlastní. Použijte na ni farmářská vejce od slepic, které zobaly zelenou trávu. Ve srovnání s těmi z velkochovů mají několikanásobně vyšší obsah vitaminu K2, který je důležitý pro zdraví kostí, srdce, snížení tvorby vrásek i produkci testosteronu. Mnohem více je v nich i omega-3, cholinu, který má rovněž epigenetické účinky, a karotenoidů luteinu a zeaxantinu. Vejce doplňte kvalitním panenským olejem, který je zdrojem esenciálních mastných kyselin a vitaminu E.

Náš tip: Použijte olivový olej, který má pozitivní epigenetické účinky, a zkuste jej doplnit extraktem z rozmarýnu. Získáte silně protizánětlivou kombinaci s pozitivním vlivem na srdce, klouby i mozek.

Kuba

Polozapomenutý tradiční pokrm se v posledních letech vrací na sváteční stoly a je to jen dobře. Jeho základ tvoří kroupy, které jsou doplněné česnekem, jež obsahu sirné sloučeniny s výraznými epigenetickými účinky, cibulí, a především pak houbami, což je sice oblíbená, ale z nutričního hlediska dost podceňovaná surovina. Přitom v nich najdeme oligosacharidy, které slouží jako prebiotikum, a především pak vitamin D, který je z epigenetického pohledu skutečným pokladem. Nezbytný je zejména pro fungování imunity, vstřebávání vápníku a také v prevenci cukrovky. Ideální přitom je, pokud houby sušíme nikoliv v sušičce, ale na slunci – tak v nich obsah vitaminu D vzroste několikanásobně.

Náš tip: V zimních měsících se vyplatí užívat i vitamin D3 formou doplňků stravy. Jeho deficitem totiž v našich zeměpisných šířkách trpí až 70 % populace.

Cukroví

Na cukroví je hlavním problémem vysoký obsah cukru a bílé mouky, což je kombinace podporující záněty, přibývání na váze a riziko cukrovky. Pokud ale na jeho přípravu použijeme kvalitní máslo od volně se pasoucích krav, získáme velice hodnotný zdroj vitaminu K2. Podstatný je i obsah mandlí a ořechů. Ty sice tepelnou úpravou přijdou o velkou část esenciálních mastných kyselin, zůstanou však ještě dvě epigeneticky působící živiny – hořčík a vitamin E. Hořčík je přitom velice důležitý pro zdraví srdce, prevenci cukrovky a pomáhá rovněž zmírnit premenstruační syndrom. Vitamin E je pak silný antioxidant s pozitivním vlivem na prevenci rakoviny a sexuální funkce.

Náš tip: Nezapomínejte o Vánocích na pravidelný pohyb. Zvláště ten aerobní vám nejen pomůže upravit energetickou bilanci, ale má i silné pozitivní epigenetické účinky, které vám pomohou vyrovnat negativní působení obsaženého cukru.

Alkohol

Důvodem, proč alkohol poškozuje játra a mozek, není jen jeho přímá toxicita, ale i negativní epigenetické působení jeho metabolitů. I o svátcích proto doporučujeme to s jeho konzumací nepřehánět. I zde také dejte přednost kvalitě, ideálně v podobě kvalitního červeného vína, které vyniká obsahem dvou epigeneticky působících živin – resveratrolu a oligomerních proantokyanidinů (OPC). Resveratrol podpoří zdraví srdce, kostí, pomůže zpomalit stárnutí a předejít Alzheimerově nemoci, OPC je pak silný antioxidant s protirakovinnými účinky a pozitivním vlivem na zdraví mozku a fyzickou výkonnost.

Náš tip: Sklenku vína doplňte kapslí resveratrolu. Výrazně tím, podpoříte jeho vstřebávání. Můžete doplnit i kapslí OPC.

Související příspěvky

epivyziva-zahady-strevniho-mikrobiomu-2-cesta-ke-stihlosti-18102021-fb

Záhady střevního mikrobiomu 2: Cesta ke štíhlosti

epivyziva.cz/
epivyziva-zahady-strevniho-mikrobiomu-ovlivnuji-bakterie-inteligenci-29092021

Záhady střevního mikrobiomu: Ovlivňují bakterie inteligenci?

epivyziva.cz/
epivyziva-jak-zmirnit-lupenku-pomuze-zmena-jidelnicku-i-doplnky-stravy-14092021

Jak zmírnit lupénku? Pomůže změna jídelníčku i doplňky stravy

epivyziva.cz/
epivyziva-enzym-ampk-klic-k-hubnuti-a-sportovni-vykonnosti-01092021

Enzym AMPK: klíč k hubnutí a sportovní výkonnosti

epivyziva.cz/