Ke zlepšení zdraví stačí zhubnout o 5 %

Ke zlepšení zdraví stačí zhubnout o 5 %

Zhubnout o pět kilo, když vážíte přes metrák? To je, jako by vám z ceny nového Audi slevili tisícovku, chtělo by se říci. Ale nenechte se mýlit, zdání klame. Když se vám podaří snížit svou hmotnost o 5 %, tak sice nejspíš zdaleka nebudete se svým vzhledem spokojeni, svému zdraví však prospějete opravdu výrazně.

 

Obezita totiž možná většině lidí vadí z kosmetických důvodů, její zdravotní dopady jsou však velice závažné. Do tukové tkáně totiž ve velkém pronikají imunitní buňky a kvůli tomu v celém těle vzniká mírný chronický zánět.

Obézní lidé navíc mají odlišné tzv. epigenetické vzorce než ti štíhlí. To zjednodušeně řečeno znamená, že se v jejich DNA například vypínají geny, které mají za úkol je chránit před řadou nemocí, a naopak se zapínají ty, jež pravděpodobnost vzniku těchto nemocí zvyšují. Právě z těchto důvodů nadváha a obezita výrazně zvyšují riziko srdečně cévních chorob, cukrovky či některých druhů rakoviny. Snaha zhubnout se proto určitě vyplatí, protože tady jde doslova o život.

Malý cíl, velký efekt

Pro dosažení příznivého zdravotního efektu však není nutné shazovat desítky kilogramů. Nedávno zveřejněný výzkum vědeckého týmu pod vedením doktora Samuela Kleina, ředitele Centra pro lidskou výživu Washingtonské univerzity totiž prokázal, že výrazný zdravotní přínos má ztráta pouhých 5 % tělesné hmotnosti. U dobrovolníků, kteří této mety dosáhli, se výrazně snížil nejen celkový obsah tělesného tuku, ale především podíl tuku v játrech, markantně se zlepšila činnost beta-buněk slinivky, které produkují inzulin a také se zvýšila citlivost svalové a jaterní tkáně na inzulin, což vedlo nejen ke stabilizaci hladiny krevní glukózy, ale také to usnadnilo případné další hubnutí. Výrazně se snížily i ukazatele související s rizikem kardiovaskulárních chorob.

Pokud úbytek váhy pokračoval, některé zdravotní ukazatele se dále zlepšovaly, například činnost beta-buněk či citlivost svalové tkáně vůči inzulinu, další se však neměnily. Prakticky jedinou věcí, která naopak na mírný úbytek hmotnosti nereagovala, byla míra zánětu v těle – k dosažení zlepšení v této oblasti je nutné zhubnout mnohem více než oněch 5 %.

Ovlivňujte geny výživou

Dobrá zpráva rovněž je, že epigenetické změny vedoucí k hubnutí můžete podpořit i výživou a doplňky stravy. Pozitivně působí například snížení podílu sacharidů v stravě, z doplňků stravy pak například EGCG, kurkumin či kvercetin.

 

Zdroje informací

Magkos  F, Fraterrigo G, Yoshino J, Luecking C, Kirbach K, Kelly SC, de las Fuentes L, He S, Okunade AL, Patterson BW Klein S. Effects of moderate and subsequent progressive weight loss on metabolic function and adipose tissue biology in humans with obesity. Cell Metabolism, Feb. 22, 2016. http://dx.doi.org/10.1016/j.cmet.2016.02.005

 

Marti, M.A. Martinez-Gonzalez, J.A. Martinez, Interaction between genes and lifestyle factors on obesity. Proc. Nutr. Soc. 67 (2008) 1-8.

 

Zhu JGXia LJi CBZhang CMZhu GZShi CMChen LQin DNGuo XR. Differential DNA methylation status between human preadipocytes and mature adipocytes. Cell Biochem Biophys. 2012 May;63(1):1-15. doi: 10.1007/s12013-012-9336-3.

 

Masashi OkamuraTakeshi InagakiToshiya Tanaka, and Juro Sakai. Role of histone methylation and demethylation in adipogenesis and obesity. Organogenesis. 2010 Jan-Mar; 6(1): 24–32.

Zanechat odpověď
Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. *