Nebuďte riziková skupina! Jak bojovat s obezitou, cukrovkou a nemocemi cév

epivyziva.cz/
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on tumblr
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Nebuďte riziková skupina! Jak bojovat s obezitou, cukrovkou a nemocemi cév

Před koronavirem se nezavřeme, bude tady s námi pořád, stejně jako jiné viry. A časem k nim zcela jistě přibydou další. Všechny přitom pravděpodobně budou nejvíce ohrožovat tzv. rizikové skupiny, které ovšem jak se ukazuje, nejsou definovány ani tak věkem, jako spíše zdravotním stavem. Nejvýznamnějšími rizikovými faktory přitom jsou obezita, kardiovaskulární onemocnění a cukrovka. Jak se s nimi vypořádat?

Krok č. 1: zhubnout aspoň trochu

Nejzásadnějším rizikovým faktorem je obezita, protože právě ta výrazně zvyšuje riziko zbývajících dvou problémů. Důvody jsou přitom dva:

Když se v těle nahromadí větší množství tukové tkáně, začnou do ní migrovat imunitní buňky. Důsledkem je zánět. Jeho intenzita sice není vysoká, jenže obézní člověk má tuk všude a pořád, takže zánětlivé procesy u něj probíhají dlouhodobě a v celém těle. To je stav, který zaprvé komplikuje všechny snahy zhubnout, zadruhé ale, a to je mnohem horší, zvyšuje riziko řady vážných onemocnění.

Velmi významné je to při ateroskleróze. Při ní totiž nejprve vzniká tzv. endoteliární dysfunkce (narušení funkce cévní stěny), v jejímž důsledku se rozvíjí zánět. Teprve poté zde může dojít k tvorbě aterosklerotických plátů a vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Zánětlivé procesy navíc hrají důležitou roli i při rozvoji diabetu.

Druhý výrazný důvod škodlivosti obezity spočívá v epigenetice. V těle obézních lidí se totiž ve srovnání se štíhlými mění intenzita biochemické reakce jménem metylace genů, která snižuje aktivitu řady důležitých genů v naší DNA, a některé z nich dokáže zcela vypnout. Právě odlišné vzorce metylace genů přitom výrazně zvyšují riziko jak srdečně cévních chorob, tak i cukrovky.

Není přitom třeba snižovat váhu nijak drasticky – podle výzkumů může výrazné zdravotní benefity přinést i ztráta pouhých 5 % hmotnosti.

Krok č. 2: zmírnit zánět

K potlačení průběhu zánětlivých není potřeba jen zhubnout, výrazně podpořit je můžeme i úpravou stravy. Důležité je snížit příjem sacharidů – tím se mj. také podaří zmírnit inzulinovou rezistenci, která podporuje ukládání tuků a zvyšuje riziko obezity. Naopak je třeba do stravy přidat protizánětlivé složky, například ovoce a zeleninu, některé rostlinné oleje (např. olivový), a především zvýšit příjem omega-3 nenasycených mastných kyselin. Pokud totiž v našem jídelníčku výrazně převažují omega-6 nenasycené mastné kyseliny nad omega-3, zintenzivňuje to průběh zánětlivých procesů.

Krok č. 3: podpořit správné epigenetické procesy

Obezita negativně ovlivňuje průběh epigenetických procesů, ale platí to i naopak – pokud se nám podaří upravit epigenetické vzorce v těle, bude se nám i snáze hubnout. Zároveň je prokázáno, že změny v epigenetických vzorcích jsou i důležitým rizikovým faktorem kardiovaskulárních onemocnění a cukrovky.

Pokud chceme podpořit pozitivní epigenetické procesy a zmírnit ty negativní, základem je zdravá strava, pravidelný pohyb, dostatek spánku a vyhýbání se stresu. Pomoci mohou i doplňky stravy s vysokým obsahem živin a bylin s epigenetickými účinky. Na následujících řádcích najdete ty, které mají prokázaný pozitivní vliv při obezitě, kardiovaskulárních chorobách i cukrovce zároveň.

OPC

Zkratka OPC se používá pro komplex tzv. oligomerních proantokyanidinů obsažený v extraktu z jader hroznového vína (z anglického oligomers procyinidins complex). Jde o látky s výraznými antioxidačními a protizánětlivými účinky.

Prostřednictvím regulace enzymu endoteliární NO syntáza pomáhá OPC snížit krevní tlak a zmírňuje tvorbu usazenin v cévách. Snižuje také dysfunkce mitochondrií v hnědé tukové tkáni, která obvykle vzniká v důsledku obezity a následně zásadním způsobem narušuje energetický metabolismus. Brání také přeměně testosteronu na estrogen, čímž rovněž zvyšuje spotřebu energie. A v neposlední řadě je vhodný i pro diabetiky – pomáhá totiž snížit inzulinovou rezistenci a hladinu cukru v krvi, což se projeví již po šesti týdnech užívání.

OPC tvoří harmonickou kombinaci například s resveratrolem, kvercetinem či omega-3.

Kurkumin

Barvivo z kořene kurkumy působí protizánětlivě, omezuje tvorbu sklerotických plátů v cévách, zlepšuje funkci beta-buněk produkujících inzulin a brání jejich zničení, snižuje inzulinovou rezistenci a ovlivňuje funkci řady genů zodpovědných za energetický metabolismus a ukládání tuků.

Kombinovat ho můžeme například s kvercetinem nebo omega-3.

Kvercetin

Látka ze skupiny flavonoidů pomáhá regulovat hladinu LDL cholesterolu, brání jeho oxidaci vlivem volných radikálů a snižuje krevní tlak. Dále omezuje množení tukových buněk, snižuje míru jejich variability a ovlivňuje také jejich apoptózu (tj. programovanou buněčnou smrt).

Dokáže také omezit vstřebávání mastných kyselin, cholesterolu a glukózy z trávicího traktu, takže ve výsledku přijmeme o něco méně energie, než daná potravina ve skutečnosti obsahuje. Užitečný může být i pro diabetiky, protože účinně snižuje hladinu glukózy i inzulinovou rezistenci, a to zaprvé potlačením funkce látek zajišťující transport glukózy z tenkého střeva a za druhé podporou tvorby enzymu AMPK.

Můžeme jej kombinovat například s kurkuminem nebo EGCG.

EGCG

Epigalokatechin galát je obsažen především v zeleném čaji. Pozitivně ovlivňuje proliferaci (tj. rychlé množení) buněk, z nichž vzniká tuková tkáň, rychlost tvorby tuků z přijaté energie (tzv. lipogenezi) a ochotu těla využívat tukové zásoby jako zdroj energie. Ovlivňuje i chuť k jídlu. Má výrazný protizánětlivý efekt, snižuje cholesterol v krvi i riziko kardiovaskulárních onemocnění.

Genistein

Jde o látku získávanou především ze sójových bobů. Má protizánětlivé a antioxidační účinky, výrazně snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění i diabetu a podporuje hubnutí. Protože jde o fytoestrogen, působí zvláště efektivně u žen v období menopauzy a po ní.

Související příspěvky

epivyziva-endometrioza-lze-dat-sbohem-bolesti-03082021

Endometrióza: Lze dát sbohem bolesti?

epivyziva.cz/
epivyziva-jak-snizit-krevni-tlak-pomuze-chuze-vlaknina-i-prerusovany-pust-03082021

Jak snížit krevní tlak? Pomůže chůze, vláknina i přerušovaný půst

epivyziva.cz/
epivyziva-cukrove-trapeni-7-kroku-jak-dostat-diabetes-2-typu-pod-kontrolu-07072021

Cukrové trápení: 7 kroků, jak dostat diabetes 2. typu pod kontrolu

epivyziva.cz/
epivyziva-cz-12-tipu-pro-harmonii-uvnitr-strev--kompletni-pruvodce-pro-zdravejsi-jidelnicek-25052021

12 tipů pro harmonii uvnitř střev – kompletní průvodce pro zdravější jídelníček

epivyziva.cz/