Konzumace ryb zvyšuje inteligenci dětí

epivyziva.cz/
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on tumblr
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Konzumace ryb zvyšuje inteligenci dětí

Trpí vaše dítě poruchami pozornosti, nedaří se mu ve škole anebo je neustále unavené či nemocné? Za všechny tyto potíže možná stojí nedostatečná konzumace ryb!

Ryby a mořské plody jsou v první řadě těžko nahraditelným zdrojem omega-3 nenasycených mastných kyselin. O těchto látkách se v poslední době mluví především v souvislosti se zdravím srdce, ony jsou však zároveň zcela nenahraditelné pro správný vývoj mozku a nervové soustavy.

Omega-3 – základní živina pro mozek

Omega-3 mají velice výrazné tzv. epigenetické účinky. Pozitivně v těle ovlivňují úroveň metylace, což je chemická reakce, která snižuje aktivitu genů v naší DNA, a může je dokonce i zcela vypnout. Dostatečný příjem omega-3 je tak mj. nezbytný k tomu, aby byly dostatečně aktivovány ty geny, které zodpovídají za vývoj a funkci nervové soustavy.

Jedna z trojice těchto látek, kyselina dokosahexaenová (DHA) je navíc i přímou stavební součástí nervových buněk a v oblasti funkce mozku je považována za nejdůležitější látku tukové povahy – v šedé kůře čelních laloků, které jsou pro intelekt nejdůležitější, tvoří cca 15 % ze všech mastných kyselin, a kromě stavební funkce je zodpovědná i za zrání nervových buněk, přenos nervových vzruchů, buněčnou signalizaci a také za metabolismus glukózy v oblasti mozku. Některé látky, které vznikají při metabolismu DNA, jsou navíc silnými antioxidanty. Studie provedené na myších dokonce prokázaly, že mláďata, jejichž matky byly v době březosti krmeny stravou s nízkým obsahem omega-3, se dokonce rodila s nižším objemem mozku!

Pro správnou funkci mozku jsou omega-3 nezbytné v jakékoliv fázi života. Zcela zásadní jsou ovšem v době, kdy dochází k formování a vývoji mozku a nervové soustavy – tedy zejména v období nitroděložního vývoje, poté od narození od dvou let věku, a v o něco nižší míře po celé dětství. Existuje dokonce řada studií, která u dětí prokázala přímou souvislost omega-3 nebo DHA se schopností koncentrace, pamětí, kognitivními schopnostmi, inteligenčním kvocientem (IQ), chováním ve smyslu hyperaktivity a ADHD, a některé dokonce i s výkonem ve škole. Jedna ze studií prokázala i zlepšení schopnosti číst po užívání DHA formou doplňků stravy.

Konec nekonečných viróz

Omega-3 jsou však důležité nejen pro vývoj a funkci mozku, ale i pro fungování imunitního systému. Jsou totiž velice účinnými imunomodulátory. Zlepšují přenos signálů mezi imunitními buňkami, a podporují tak jejich schopnost ničit patogeny. Jsou nezbytné také pro funkci lysozomů, což jsou organely důležité pro buněčnou obranu a buněčnou imunitu. Navíc působí protizánětlivě, přičemž, protože zvýšená úroveň zánětů v těle obecně vede ke snížení aktivity imunitních buněk.

Další důležité živiny

Pro správnou funkci imunitního systému je naprosto nezbytná i další živina, kterou ryby hojně obsahují – vitamin D3. Přímo totiž ovlivňuje aktivitu mnoha buněk imunitního systému, zejména makrofágů, T-buněk či dendritických buněk. Navíc je důležitá i pro metabolismus vápníku, a tím i pro správný vývoj kostí a zubů u dětí.

Hladina vitaminu D3 v naší populaci je přitom obecně velice nízká a platí to i pro děti. Přispívá k tomu fakt, že dnešní děti tráví velmi málo času venku, a pokud už na vzduch vyrazí, chrání rodiče jejich pokožku opalovacími krémy. Tím sice zamezí nebezpečnému spálení kůže, zároveň ale i zablokují tvorbu vitaminu D3, který vzniká v pokožce vlivem působení UV záření.

Do třetice jsou ryby i skvělým zdrojem kvalitních bílkovin, jejichž dostatečný příjem je nezbytný pro správný růst a vývoj celého dětského organismu (mozek nevyjímaje) a také pro fungování imunitního systému. Výhodou přitom je, že rybí maso má krátká vlákna, a tudíž je velmi dobře stravitelné. To je důležité zejména pro děti, které podvědomě odmítají maso z důvodu jeho obtížné stravitelnosti. A v případě mořských ryb nesmíme zapomenout ani na obsah jódu, který je potřený pro energetický metabolismus i funkci mozku a nervové soustavy.

Kolik jich potřebujeme?

Obvykle doporučované dvě porce ryb denně jsou absolutní minimum (a i to málokdo dodržuje). Zvláště, pokud chceme napravit již vzniklé škody (například poruchy pozornosti, horší školní výsledky či narušenou imunitu), je třeba příjem omega-3 výrazně navýšit. Minimální doporoučený denní příjem je 250 mg EPA i DHA denně, přičemž pro výraznější účinek na kognitivní schopnosti a poruchy chování je zapotřebí denní příjem DHA 400 mg po dobu alespoň dvou měsíců.

Z tohoto důvodu je vhodné uvažovat i o příjem omega-3 formou doplňků stravy. Pro děti, které nejsou schopny polykat kapsle, jsou na trhu i přípravky s ovocnou příchutí, která potlačí nepříjemnou pachuť rybího oleje. Zvláště na podzim a v zimě je také vhodné dětem doplňovat i vitamin D3.

Zejména omega-3 by pak měly pravidelně doplňovat i kojící a těhotné ženy.

Související příspěvky

epivyziva-zahady-strevniho-mikrobiomu-2-cesta-ke-stihlosti-18102021-fb

Záhady střevního mikrobiomu 2: Cesta ke štíhlosti

epivyziva.cz/
epivyziva-zahady-strevniho-mikrobiomu-ovlivnuji-bakterie-inteligenci-29092021

Záhady střevního mikrobiomu: Ovlivňují bakterie inteligenci?

epivyziva.cz/
epivyziva-jak-zmirnit-lupenku-pomuze-zmena-jidelnicku-i-doplnky-stravy-14092021

Jak zmírnit lupénku? Pomůže změna jídelníčku i doplňky stravy

epivyziva.cz/
epivyziva-enzym-ampk-klic-k-hubnuti-a-sportovni-vykonnosti-01092021

Enzym AMPK: klíč k hubnutí a sportovní výkonnosti

epivyziva.cz/