Jóga a meditace dokáží měnit naši DNA

Jóga a meditace dokáží měnit naši DNA

Jóga není jen nějaký tělocvik, stejně jako meditace není jen pouhý prostředek boje proti stresu. Většina podobných metod, které řada lidí vnímá jako součást své duchovní cesty, totiž podle výzkumů dokáže efektivně působiti přímo na jednotlivé geny v naší DNA.

Takřka vše, co v životě děláme, ovlivňuje průběh tzv. epigenetických reakcí, která dokáží vypínat či zapínat řadu genů v naší DNA. My sami tak do značné míry rozhodujeme o tom, jestli se geny, které jsme zdědili po svých rodičích, projeví, či nikoliv. Mezi dobře zdokumentované prostředky, jimiž je možné průběh epigenetických reakcí ovlivňovat, přitom patří nejen strava, životní styl či toxiny z prostředí, ale i naše mysl.

 

Když stres poškozuje geny

Velice silným epigenetickým činitelem je stres. Pokud na nás působí dlouhodobě, probíhají na úrovni naší DNA změny, které například zvyšují riziko řady civilizačních onemocnění. Podobný devastující vliv ovšem mají jakékoliv negativní emoce – strach, pocity viny, závist, smutek… Všechny tyto stavy totiž mění v těle hladiny enzymů, které se účastní průběhu epigenetických reakcí (například DNA-metyltransferázy, histon deacetylázy či acetyltransferázy). Většina metod využívaných v duchovní praxi přitom efektivně snižuje stres a učí nás ovládat emoce, což se projeví i v oblasti epigenetických změn.

Nemůžeme zatím bohužel říci, jestli míra epigenetických změn v DNA souvisí s duchovní vyspělostí jedince. Duchovní pokrok není veličina, kterou by věda dokázala změřit. Stejně tak nevíme, jestli určité změny v DNA třeba rozšiřují naše vědomí nebo nám pomáhají v dosažení spojení s Univerzem. Zatím je prokázáno jen to, že lidé, kteří praktikují například meditaci nebo jógu, mají epigenetické vzorce odlišné od zbytku populace.

Přesto to však není málo – konečně totiž máme v rukou například důkaz nesmírné síly naší mysli. Zjištění, že pouhá myšlenka či emoce dokáže ovlivňovat naši DNA, je totiž obrovským krokem pro celé lidstvo.

 

Meditací k vnitřnímu míru i zdraví

Meditace patří mezi nejoblíbenější duchovní praktiky. Snažíme se při ní dosáhnout klidu mysli prostřednictvím probuzení vnitřního vědomí. Výzkum publikovaný v roce 2012 v odborném časopise Consciousness and Cognition přitom prokázal, že pravidelně meditující osoby mají ve srovnání s kontrolní skupinou rozdílné epigenetické profily v oblasti více než tisícovky genů (šlo zejména o změny v metylaci genů a acetylaci histonů).

Prokázán byl i vliv meditace na délku tzv. telomerů. Jde o koncové části chromozomů, které se v průběhu života postupně zkracují, což souvisí s procesy stárnutí. Meditace tak může právě proces stárnutí těla a mysli výrazně zpomalit.

Pokud jde o zdraví, tak meditace prokazatelně snižuje míru zánětlivých procesů v těle, úroveň oxidativního stresu, stejně jako riziko rakoviny, cukrovky, obezity, či srdečně cévních chorob. Ovlivňuje také produkci stresového hormonu kortizolu a tím i úroveň stresové zátěže organismu. Některé výzkumy rovněž naznačují, že by mohla být prospěšná v prevenci i léčbě neurodegenerativních onemocnění, jako je například Alzheimerova choroba (i na jejím vzniku se ostatně epigenetické procesy podílejí velkou měrou).

 

Léčivá moc jógy

Příznivé zdravotní účinky jógy na zdraví jsou známy již dávno. Lidé, kteří ji praktikují, trpí méně často nejen bolestmi zad, ale i například kardiovaskulárními nemocemi, úzkostnými stavy či poruchami spánku. Potvrzen je i příznivý vliv jógy na hormonální a imunitní systém.

Již nějakou dobu odborníci vědí, že hlavní příčinou je zlepšená reakce na stres. Jogíni totiž dle všeho mají vypěstován jakýsi vnitřní autonomní regulační systém stresových reakcí – zcela odlišně totiž vnímají stresující podněty běžného života, a to se pak odráží i v jejich fyziologických funkcích. Nedávné výzkumy ovšem daly odpověď na to, jak tyto změny v reakcích na stres vznikají – za vším stojí epigenetické změny.

Pravidelné praktikování jógy totiž vede k epigenetickým změnám v oblasti genů, které řídí právě naše reakce na stres. Kromě toho dochází i ke změně produkce tzv. transkripčního faktoru NF-kB, který ovlivňuje průběh zánětlivých procesů v těle, a zvyšuje se i účinnost tzv. faktorů interferonové odpovědi, jež zapínají geny související s obranou proti virům. Jóga zároveň aktivuje geny pro tvorbu enzymu jménem telomeráza a tím dokáže prodloužit telomery v našich chromozomech. Důsledkem je pak zpomalení procesů stárnutí.

Jóga navíc působí nejen z dlouhodobého hlediska, ale v některých oblastech i zcela bezprostředně. V průběhu dvou hodin po cvičení totiž dokáže ovlivnit epigenetické procesy v řadě typů krevních buněk, a tím například zlepšit imunitu.

 

Podobně účinně jako jóga působí i další systémy zahrnující tělesná a dechová cvičení spolu s meditacemi – taj-či a či-kung. Taj-či například prokazatelně dokáže zpomalit některé epigenetické změny (zejména v oblasti metylace genů), které v naší DNA přibývají vlivem stárnutí organismu, a zlepší mechanismy, jimiž se poškozená DNA v buňkách dokáže sama opravovat. Zvláště příznivě působí na imunitní buňky jménem lymfocyty, zvyšuje regenerační kapacitu těla a také zlepšuje naši obranu proti působení volných radikálů.

Či-kung pak prostřednictvím epigenetických mechanismů prokazatelně zlepšuje antioxidační kapacitu organismu, působí proti vysokému krevnímu tlaku, alergiím, astmatu, neuromuskulárním problémům, a dokonce i proti rakovině.

 

Doplňky stravy: ano, či ne?

Ve světle výše popsaných skutečností se naskýtá otázka, jestli vůbec užívat epigeneticky působící doplňky stravy. Není to jen lákavá zkratka, která ale ve výsledku nevede k cíli?

Domníváme se, že nikoliv. Žádné doplňky stravy za nás totiž duchovní práci nevykonají, to je úkol pro naši mysl, duši a srdce. Svým působením na důležité geny v naší DNA nám ale pomohou zlepšit zdraví našeho těla, což je pro duchovní růst rovněž důležité – ne nadarmo se říká, že tělo je chrám pro naši duši. Řada z nich také zlepší naši odolnost a mentální výkonnost a stejně jako u bylin můžeme čerpat i z jejich energetického působení. Navíc se skvěle kombinují jak s duchovní praxí, tak i s metodami alternativní medicíny. A které z nich vám mohou pomoci?

EGCG – pomůže nejenom v boji se stárnutím, neurodegenerativními chorobami, či rakovinou, ale podpoří i sílu a odolnost vaší mysli.

Granátové jablko – zlepší nejen stav prostaty, sexuální výkonnost či zdraví srdce, ale dodá vám sílu ohně a posílí spodní čakry.

Kurkumin – podpoří vás v prevenci a léčbě rakoviny či zánětlivých stavů, ale dodá vám i živou, radostnou energii a rozveselí mysl v těžkých časech.

Resveratrol – zlepší zdraví srdce a kostí, zmírní potíže související s menopauzou, ale díky silné ženské energii vám umožní zůstat v kontaktu s vaším ženstvím.

Šišák bajkalský – vyladí váš hormonální systém, zklidní a rozjasní mysl a podpoří mentální výkonnost.

 

Zdroje informací

Carlson, L. E., Beattie, T. L., Giese-Davis, J., Faris, P., Tamagawa, R., Fick, L. J., Degelman, E. S. and Speca, M. (2015). Mindfulness-based cancer recovery and supportive-expressive therapy maintain telomere length relative to controls in distressed breast cancer survivors. Cancer, 121: 476–484.

Epel, E., Daubenmier, J., Moskowitz, J.T., Folkman, S., Blackburn, E. Can meditation slow rate of cellular aging? Cognitive stress, mindfulness, and telomeres. Ann N Y Acad Sci, 1172: 34-53.

Kaliman, P., Álvarez-López, M.J., Cosín-Tomás, M., Rosenkranz, M.A., Lutz, A., Davidson, R.J. (2014). Rapid changes in histone deacetylases and inflammatory gene expression in expert meditators. Psychoneuroendocrinology, 40: 96-107.

Robin, J.D., Ludlow, A.T., Batten, K., Magdinier, F., Stadler, G., Wagner K.R., Shay, J.W., &. Wright, W.E. (2014). Telomere position effect: regulation of gene expression with progressive telomere shortening over long distances. Genes & Development, 28: 2464-2476.

Riya R. Kanherkar,  Susan E. Stair,  Naina Bhatia-Dey,  Paul J. Mills, 3 Deepak Chopra,  and Antonei B. Csoka* Epigenetic Mechanisms of Integrative Medicine. Evid Based Complement Alternat Med. 2017; 2017: 4365429.

Innes K. E., Selfe T. K. The effects of a gentle yoga program on sleep, mood, and blood pressure in older women with restless legs syndrome (RLS): a preliminary randomized controlled trial. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine. 2012;2012:14.

Innes K. E., Vincent H. K., Taylor A. G. Chronic stress and insulin resistance-related indices of cardiovascular disease risk, part 2: a potential role for mind-body therapies. Alternative Therapies in Health and Medicine. 2007;13(5):44–51.

Kinser P. A., Goehler L. E., Taylor A. G. How might yoga help depression? A neurobiological perspective. Explore: The Journal of Science and Healing. 2012;8(2):118–126.

Srinivasan T. Genetics, epigenetics, and pregenetics. International Journal of Yoga. 2011;4(2):47–48.

Ramos-Jiménez A., Wall-Medrano A., Corona-Hernández R. I., Hernández-Torres R. P. Yoga, bioenergetics and eating behaviors: a conceptual review. International Journal of Yoga. 2015;8(2):89–95.

Qu S., Olafsrud S. M., Meza-Zepeda L. A., Saatcioglu F. Rapid gene expression changes in peripheral blood lymphocytes upon practice of a comprehensive yoga program. PLoS ONE. 2013;8(4)

Carim-Todd L., Mitchell S. H., Oken B. S. Mind-body practices: an alternative, drug-free treatment for smoking cessation? A systematic review of the literature. Drug and Alcohol Dependence. 2013;132(3):399–410.

Hagins M., Rundle A., Consedine N. S., Khalsa S. B. S. A randomized controlled trial comparing the effects of yoga with an active control on ambulatory blood pressure in individuals with prehypertension and stage 1 hypertension. Journal of Clinical Hypertension. 2014;16(1):54–62.

Black D. S., Cole S. W., Irwin M. R., et al. Yogic meditation reverses NF-κB and IRF-related transcriptome dynamics in leukocytes of family dementia caregivers in a randomized controlled trial. Psychoneuroendocrinology. 2013;38(3):348–355.

Hewett Z. L., Ransdell L. B., Gao Y., Petlichkoff L. M., Lucas S. An examination of the effectiveness of an 8-week Bikram yoga program on mindfulness, perceived stress, and physical fitness. Journal of Exercise Science & Fitness. 2011;9(2):87–92.

Kudesia R. S., Bianchi M. T. Decreased nocturnal awakenings in young adults performing bikram yoga: a low-constraint home sleep monitoring study. ISRN Neurology. 2012;2012:7.

Woodyard C. Exploring the therapeutic effects of yoga and its ability to increase quality of life. International Journal of Yoga. 2011;4(2):49–54.

Ornish D., Lin J., Chan J. M., et al. Effect of comprehensive lifestyle changes on telomerase activity and telomere length in men with biopsy-proven low-risk prostate cancer: 5-year follow-up of a descriptive pilot study. The Lancet Oncology. 2013;14(11):1112–1120.

Falus A., Marton I., Borbényi E., et al. A challenging epigenetic message: telomerase activity is associated with complex changes in lifestyle. Cell Biology International. 2011;35(11):1079–1083.

Blasco M. A. The epigenetic regulation of mammalian telomeres. Nature Reviews Genetics. 2007;8(4):299–309.

O’Sullivan R. J., Kubicek S., Schreiber S. L., Karlseder J. Reduced histone biosynthesis and chromatin changes arising from a damage signal at telomeres. Nature Structural and Molecular Biology. 2010;17(10):1218–1225.

Goon J. A., Noor Aini A. H., Musalmah M., Yasmin Anum M. Y., Wan Ngah W. Z. Long term Tai Chi exercise reduced DNA damage and increased lymphocyte apoptosis and proliferation in older adults. Medical Journal of Malaysia. 2008;63(4):319–324.

Goon J. A., Noor Aini A. H., Musalmah M., Yasmin Anum M. Y., Wan Nazaimoon W. M., Wan Ngah W. Z. Effect of Tai Chi exercise on DNA damage, antioxidant enzymes, and oxidative stress in middle-age adults. Journal of Physical Activity and Health. 2009;6(1):43–54.

Fraga M. F. Genetic and epigenetic regulation of aging. Current Opinion in Immunology. 2009;21(4):446–453. doi: 10.1016/j.coi.2009.04.003.

Ho T.-J., Ho L.-I., Hsueh K.-W., et al. Tai Chi intervention increases progenitor CD34+ cells in young adults. Cell Transplantation. 2014;23(4-5):613–620.

Zanechat odpověď
Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.