Jóga a meditace dokáží měnit naši DNA

epivyziva.cz/
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on tumblr
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Jóga a meditace dokáží měnit naši DNA

Jóga není jen nějaký tělocvik, stejně jako meditace není jen pouhý prostředek boje proti stresu. Většina podobných metod, které řada lidí vnímá jako součást své duchovní cesty, totiž podle výzkumů dokáže efektivně působiti přímo na jednotlivé geny v naší DNA.

Takřka vše, co v životě děláme, ovlivňuje průběh tzv. epigenetických reakcí, která dokáží vypínat či zapínat řadu genů v naší DNA. My sami tak do značné míry rozhodujeme o tom, jestli se geny, které jsme zdědili po svých rodičích, projeví, či nikoliv. Mezi dobře zdokumentované prostředky, jimiž je možné průběh epigenetických reakcí ovlivňovat, přitom patří nejen strava, životní styl či toxiny z prostředí, ale i naše mysl.

Když stres poškozuje geny

Velice silným epigenetickým činitelem je stres. Pokud na nás působí dlouhodobě, probíhají na úrovni naší DNA změny, které například zvyšují riziko řady civilizačních onemocnění. Podobný devastující vliv ovšem mají jakékoliv negativní emoce – strach, pocity viny, závist, smutek… Všechny tyto stavy totiž mění v těle hladiny enzymů, které se účastní průběhu epigenetických reakcí (například DNA-metyltransferázy, histon deacetylázy či acetyltransferázy). Většina metod využívaných v duchovní praxi přitom efektivně snižuje stres a učí nás ovládat emoce, což se projeví i v oblasti epigenetických změn.

Nemůžeme zatím bohužel říci, jestli míra epigenetických změn v DNA souvisí s duchovní vyspělostí jedince. Duchovní pokrok není veličina, kterou by věda dokázala změřit. Stejně tak nevíme, jestli určité změny v DNA třeba rozšiřují naše vědomí nebo nám pomáhají v dosažení spojení s Univerzem. Zatím je prokázáno jen to, že lidé, kteří praktikují například meditaci nebo jógu, mají epigenetické vzorce odlišné od zbytku populace.

Přesto to však není málo – konečně totiž máme v rukou například důkaz nesmírné síly naší mysli. Zjištění, že pouhá myšlenka či emoce dokáže ovlivňovat naši DNA, je totiž obrovským krokem pro celé lidstvo.

Meditací k vnitřnímu míru i zdraví

Meditace patří mezi nejoblíbenější duchovní praktiky. Snažíme se při ní dosáhnout klidu mysli prostřednictvím probuzení vnitřního vědomí. Výzkum publikovaný v roce 2012 v odborném časopise Consciousness and Cognition přitom prokázal, že pravidelně meditující osoby mají ve srovnání s kontrolní skupinou rozdílné epigenetické profily v oblasti více než tisícovky genů (šlo zejména o změny v metylaci genů a acetylaci histonů).

Prokázán byl i vliv meditace na délku tzv. telomerů. Jde o koncové části chromozomů, které se v průběhu života postupně zkracují, což souvisí s procesy stárnutí. Meditace tak může právě proces stárnutí těla a mysli výrazně zpomalit.

Pokud jde o zdraví, tak meditace prokazatelně snižuje míru zánětlivých procesů v těle, úroveň oxidativního stresu, stejně jako riziko rakoviny, cukrovky, obezity, či srdečně cévních chorob. Ovlivňuje také produkci stresového hormonu kortizolu a tím i úroveň stresové zátěže organismu. Některé výzkumy rovněž naznačují, že by mohla být prospěšná v prevenci i léčbě neurodegenerativních onemocnění, jako je například Alzheimerova choroba (i na jejím vzniku se ostatně epigenetické procesy podílejí velkou měrou).

Léčivá moc jógy

Příznivé zdravotní účinky jógy na zdraví jsou známy již dávno. Lidé, kteří ji praktikují, trpí méně často nejen bolestmi zad, ale i například kardiovaskulárními nemocemi, úzkostnými stavy či poruchami spánku. Potvrzen je i příznivý vliv jógy na hormonální a imunitní systém.

Již nějakou dobu odborníci vědí, že hlavní příčinou je zlepšená reakce na stres. Jogíni totiž dle všeho mají vypěstován jakýsi vnitřní autonomní regulační systém stresových reakcí – zcela odlišně totiž vnímají stresující podněty běžného života, a to se pak odráží i v jejich fyziologických funkcích. Nedávné výzkumy ovšem daly odpověď na to, jak tyto změny v reakcích na stres vznikají – za vším stojí epigenetické změny.

Pravidelné praktikování jógy totiž vede k epigenetickým změnám v oblasti genů, které řídí právě naše reakce na stres. Kromě toho dochází i ke změně produkce tzv. transkripčního faktoru NF-kB, který ovlivňuje průběh zánětlivých procesů v těle, a zvyšuje se i účinnost tzv. faktorů interferonové odpovědi, jež zapínají geny související s obranou proti virům. Jóga zároveň aktivuje geny pro tvorbu enzymu jménem telomeráza a tím dokáže prodloužit telomery v našich chromozomech. Důsledkem je pak zpomalení procesů stárnutí.

Jóga navíc působí nejen z dlouhodobého hlediska, ale v některých oblastech i zcela bezprostředně. V průběhu dvou hodin po cvičení totiž dokáže ovlivnit epigenetické procesy v řadě typů krevních buněk, a tím například zlepšit imunitu.

Podobně účinně jako jóga působí i další systémy zahrnující tělesná a dechová cvičení spolu s meditacemi – taj-či a či-kung. Taj-či například prokazatelně dokáže zpomalit některé epigenetické změny (zejména v oblasti metylace genů), které v naší DNA přibývají vlivem stárnutí organismu, a zlepší mechanismy, jimiž se poškozená DNA v buňkách dokáže sama opravovat. Zvláště příznivě působí na imunitní buňky jménem lymfocyty, zvyšuje regenerační kapacitu těla a také zlepšuje naši obranu proti působení volných radikálů.

Či-kung pak prostřednictvím epigenetických mechanismů prokazatelně zlepšuje antioxidační kapacitu organismu, působí proti vysokému krevnímu tlaku, alergiím, astmatu, neuromuskulárním problémům, a dokonce i proti rakovině.

Doplňky stravy: ano, či ne?

Ve světle výše popsaných skutečností se naskýtá otázka, jestli vůbec užívat epigeneticky působící doplňky stravy. Není to jen lákavá zkratka, která ale ve výsledku nevede k cíli?

Domníváme se, že nikoliv. Žádné doplňky stravy za nás totiž duchovní práci nevykonají, to je úkol pro naši mysl, duši a srdce. Svým působením na důležité geny v naší DNA nám ale pomohou zlepšit zdraví našeho těla, což je pro duchovní růst rovněž důležité – ne nadarmo se říká, že tělo je chrám pro naši duši. Řada z nich také zlepší naši odolnost a mentální výkonnost a stejně jako u bylin můžeme čerpat i z jejich energetického působení. Navíc se skvěle kombinují jak s duchovní praxí, tak i s metodami alternativní medicíny. A které z nich vám mohou pomoci?

EGCG – pomůže nejenom v boji se stárnutím, neurodegenerativními chorobami, či rakovinou, ale podpoří i sílu a odolnost vaší mysli.

Granátové jablko – zlepší nejen stav prostaty, sexuální výkonnost či zdraví srdce, ale dodá vám sílu ohně a posílí spodní čakry.

Kurkumin – podpoří vás v prevenci a léčbě rakoviny či zánětlivých stavů, ale dodá vám i živou, radostnou energii a rozveselí mysl v těžkých časech.

Resveratrol – zlepší zdraví srdce a kostí, zmírní potíže související s menopauzou, ale díky silné ženské energii vám umožní zůstat v kontaktu s vaším ženstvím.

Šišák bajkalský – vyladí váš hormonální systém, zklidní a rozjasní mysl a podpoří mentální výkonnost.

Související příspěvky

epivyziva-zahady-strevniho-mikrobiomu-2-cesta-ke-stihlosti-18102021-fb

Záhady střevního mikrobiomu 2: Cesta ke štíhlosti

epivyziva.cz/
epivyziva-zahady-strevniho-mikrobiomu-ovlivnuji-bakterie-inteligenci-29092021

Záhady střevního mikrobiomu: Ovlivňují bakterie inteligenci?

epivyziva.cz/
epivyziva-jak-zmirnit-lupenku-pomuze-zmena-jidelnicku-i-doplnky-stravy-14092021

Jak zmírnit lupénku? Pomůže změna jídelníčku i doplňky stravy

epivyziva.cz/
epivyziva-enzym-ampk-klic-k-hubnuti-a-sportovni-vykonnosti-01092021

Enzym AMPK: klíč k hubnutí a sportovní výkonnosti

epivyziva.cz/