Vylaďte své geny na letních toulkách – Epigenetické byliny a živiny ve světové kuchyni

Vylaďte své geny na letních toulkách – Epigenetické byliny a živiny ve světové kuchyni

Léto má většina z nás spojené s cestováním a ochutnáváním místních specialit. Víte ale, že řada ingrediencí kuchyní různých zemí má pozitivní vliv na aktivitu našich genů a tím i na zdraví celého organismu? A co byste si tedy na svých cestách i mimo ně měli určitě dopřát?

 

Řada látek, které jsou běžnou součástí jídelníčku, se vyznačuje silným epigenetickým působením – pokud je konzumujeme pravidelně, ovlivňují průběh biochemických reakcí, které mají schopnost zapínat a vypínat jednotlivé geny v naší DNA. Tím nám pomohou zpomalit stárnutí a vyhnout se mnoha civilizačním chorobám, včetně těch nejvážnějších.

Zde je tedy malý výběr toho, jak můžete na svých prázdninových toulkách prospět svému zdraví.

Středomoří: olivy, víno, zelenina, bylinky

Ať už zavítáte do Itálie, Řecka, Francie či jiné země Středomoří, ochutnávejte místní speciality bez zábran. Právě středomořská kuchyně je totiž z pohledu epigenetiky učiněný poklad.

Její základní složka – olivový olej – obsahuje polyfenoly (zejménahydroxythyrosol), které mají nejen silné antioxidační, ale i epigenetické účinky. Působí protizánětlivě, chrání srdce a cévy, prospívá kloubům i imunitě.

Spousta ryb a mořských plodů obsahuje nezbytné omega-3 a důležitá je i hojná konzumace zeleniny. Například všudypřítomná rajčata obsahují lykopen, který za své protirakovinné účinky epigenetickému působení, stejně jako sulforafany z brokolice či aliciin z česneku. Ten navíc efektivně podporuje imunitu, působí protivirově a protibakteriálně.

Zapomenout nesmíme ani na víno, zvláště to červené. Obsahuje totiž resveratrol, který působí blahodárně nejen na srdce a cévy, ale i na imunitu, zdraví kostí, sportovní výkonnost, paměť a další mozkové funkce (vhodný je i při Alzheimerově chorobě), zpomaluje stárnutí a redukuje vrásky. Navíc jde o silný fytoestrogen, který je vhodný pro ženy po čtyřicítce a pomáhá zmírnit obtíže související s klimakteriem (více zde: https://epivyziva.cz/resveratrol/). V červeném víně se rovněž vyskytují i oligomerní proantokyanidyny (OPC), což jsou silné antioxidanty s protirakovinnými a protizánětlivými účinky a pozitivním vlivem na srdce, imunitu a hubnutí (více zde: https://epivyziva.cz/extrakt-z-jader-revy-vinne/).

To vše pak doplňuje směs aromatických bylin, které obsahují řadu látek s epigenetickými účinky – karnosol, kyselinu karnosolovou, rozmarýnovou a ursolovou… Například rozmarýn je velice účinný při bolestech kloubů (artróze i artritidě), tinnitu, působí protialergicky, reguluje krevní tlak a má výrazný pozitivní vliv na mentální výkonnost (více zde: https://www.epivyziva.cz/rozmaryn/). Epigeneticky ovšem působí i bazalka, oregano, tymián, šalvěj a další bylinky.

Norsko: ryby. Spousta ryb

Norsko je rájem rybolovu, a právě ryby patří z hlediska epigenetiky mezi vůbec nejdůležitější potraviny.

Jejich hlavní předností je vysoký obsah omega-3 nenasycených mastných kyselin, které patří mezi stěžejní esenciální živiny. Naprosto nezbytné jsou pro děti a těhotné ženy – je na nich totiž závislý správný vývoj mozku a nervové soustavy a při nedostatku hrozí vývojové poruchy a snížení intelektu (ve vyšším věku jsou zase nezbytnou prevencí Alzheimerovy choroby a jiných typů demence). Důležité jsou ale i pro zdraví srdce a cév, imunitu, sportovní i mentální výkonnost a působí protidepresivně a protizánětlivě (více zde: https://epivyziva.cz/omega-3-nenasycene-mastne-kyseliny/).

Ryby jsou ovšem zdrojem i vitaminu D3, jehož chronickým nedostatkem trpí většina středoevropské populace. Tato živina je přitom zásadní pro zdraví kostí, srdce a cév, imunitu, sportovní i mentální výkonnost, sexuální zdraví i protinádorovou prevenci (více zde: https://epivyziva.cz/vitamin-d3/).

A pokud si budete dopřávat lososa, dostanete do sebe i nemalou dávku karotenoidu astaxantinu. Jde o silný antioxidant a imunostimulant, který vám pomůže zhubnout, zlepší zdraví vašich očí i funkci svalů (více zde: https://epivyziva.cz/astaxantin/).

Indie: kari, zázvor a ghí

Indická kuchyně je proslulá vydatným používáním pikantního koření. Typické je pro ni zejména kari, jehož nedílnou součástí je kurkuma. Ta obsahuje barvivo kurkumin, jež patří mezi nejsilnější epigenetické živiny. Má výrazné protirakovinné a protizánětlivé působení, podporuje zdraví srdce a cév, imunitu, prokrvení, sportovní výkonnost, zdraví prostaty, a dokonce působí i proti plešatění (více zde: https://epivyziva.cz/kurkumin/). Důležité přitom je, že v kari je kromě ní obsažen i černý pepř, jehož účinná látka piperin zlepšuje vstřebávání kurkuminu cca 200×.

Dalším hojně používaným kořením indické kuchyně je zázvor. Ten působí protizánětlivě, protinádorově, zlepšuje zdraví trávicí soustavy, mozkové funkce a paměť a pomáhá zhubnout (více zde: https://epivyziva.cz/zazvornik-lekarsky/)

Z pohledu epigenetiky je ale důležitá i další typická indická surovina – ghí. Obsahuje totiž kyselinu máselnou, která působí pozitivně na střevní mikroflóru a chrání nervové buňky před degenerativními procesy, což je důležité například v prevenci Alzheimerovy choroby. Epigenetické účinky navíc pravděpodobně stojí i za faktem, že ghí skvěle funguje v prevenci nemocí srdce a cév. A v neposlední řadě je podstatný i obsažený vitamin K2, který je nezbytný pro zdraví kostí, zubů, srdce i krásnou pleť (více zde: https://epivyziva.cz/vitamin-k2/).

Japonsko: zelný čaj a sója

V Japonsku, stejně jako ve většině okolní zemí, je základem pitného režimu zelený čaj. Ten je nesmírně bohatý na epigallokatechin gallát (EGCG), který patří mezi látky s nejširším spektrem epigenetických účinků. Účinně zpomaluje stárnutí, pomáhá hubnout, působí protirakovinně, chrání srdce a cévy, má příznivý vliv na imunitu a funkci mozku, prokázány jsou jeho příznivé účinky při Alzheimerově a Parkinsonově chorobě a mnoha dalších nemocech (více zde: https://epivyziva.cz/epigalokatechin-galat/).

Důležitou složkou zdejšího jídelníčku jsou i ryby bohaté na omega-3 a také sójové produkty. Sója přitom obsahuje epigeneticky působící genistein, který působí blahodárně při artróze, pomůže zhubnout, má protinádorové účinky, a protože jde o fytoestrogen, je velice užitečný i pro ženy po čtyřicítce a v klimakteriu.

A co doma?

Jak už jsme zmínili výše, pro využití příznivých epigenetických účinků jednotlivých živin a bylin je nutná jejich pravidelná, a hlavně dlouhodobá konzumace. Po návratu z dovolené proto můžete svou DNA probudit k životu prostřednictvím doplňků stravy. Zde je pár příkladů kombinací, které pomohou dokončit to, co jste na cestách započali.

Středomoří: omega-3 + rozmarýn, resveratrol + OPC
Norsko: omega-3 + astaxantin, omega-3 + vitamin D3
Indie: kurkumin + piperin + zázvor, vitamin K2
Japonsko: EGCG, genistein

 

Zdroje informací

Tabitha M Hardy and Trygve O Tollefsbol. Epigenetic diet: impact on the epigenome and cancer. Epigenomics. 2011 Aug 1; 3(4): 503–518.

Karen S. Bishop and Lynnette R. Ferguson. The Interaction between Epigenetics, Nutrition and the Development of Cancer. Nutrients. 2015 Feb; 7(2): 922–947.

Riya R. Kanherkar,  Susan E. Stair, Naina Bhatia-Dey, Paul J. Mills, Deepak Chopra,  and Antonei B. Csoka. Epigenetic Mechanisms of Integrative Medicine. Evid Based Complement Alternat Med. 2017; 2017: 4365429.

Zanechat odpověď
Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.