Sirtfood dieta: pomůže zhubnout i vám?

epivyziva.cz/
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on tumblr
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Sirtfood dieta: pomůže zhubnout i vám?

Odtučňovací hit posledních let zná svět jako „dietu, která pomohla zhubnout zpěvačce Adele“ nebo „dietu, při které se může čokoláda a červené víno“. To zní určitě lákavě. Jak ale tento stravovací systém funguje z pohledu epigenetiky? A má smysl se do něj pouštět?

Sirtfood dietu vymysleli farmaceut Aidan Goggins a výživový specialista Glen Matten a její principy shrnuli v knize The Sirtfood Diet. Ta vyšla už v roce 2016, popularitu ale získala až v roce 2019, kdy díky ní zhubla do té doby značně korpulentní zpěvačka Adele.

Sirfood dieta je obvykle prezentovaná jako stravovací systém, při němž se konzumují jídla obsahující sirtuiny. Tak to ale ve skutečnosti není. Sirtuiny jsou totiž enzymy, které jsou tvořeny v našem těle, kde mají řadu důležitých funkcí. Konzumovat je ve stravě by nemělo smysl – jejich základ totiž tvoří bílkoviny, které se při trávení rozloží na jednotlivé aminokyseliny. Doporučované potraviny ve skutečnosti fungují na epigenetickém principu: obsahují polyfenoly, které působí jako aktivátory sirtuinů, tj. aktivují v naší DNA geny, které tvorbu sirtuinů řídí.

Sirtfood dieta doporučuje takových potravin celkem dvacet, patří mezi ně například červené víno, čokoláda s obsahem 85 % kakaa, pohanka, kurkuma, olivový olej, zelený čaj, kapusta, rukola, česnek, cibule, jahody, borůvky či vlašské ořechy.

Sirtuiny: elixír mládí

Má smysl se do sirtfood diety pouštět? Ano i ne. Hlavním důvodem pro je fakt, že sirtuiny jsou pro nás opravdovým požehnáním. V těle savců těchto enzymů vzniká celkem sedm, označovaných zkratkami SIRT-1 až SIRT-7 a nejvýznamnější je SIRT-1, který má na tělo řadu pozitivních účinků:

  • Zlepšuje energetický metabolismus v řadě tělesných tkání.
  • Působí protizánětlivě.
  • Podporuje tvorbu a funkci mitochondrií ve svalech i dalších tělesných tkáních. Právě v mitochondriích přitom dochází k přeměně živin na energii, a pokud jich v tkáních ubývá nebo se zhoršuje jejich funkce, snižuje se energetický výdej a zhoršuje se také funkce příslušné tkáně.
  • Podporuje diferenciaci svalových buněk, což je důležité pro růst svalové hmoty a sportovní výkonnost.
  • Zlepšuje regulaci cirkadiánních rytmů, jejichž narušení zvyšuje riziko řady onemocnění.
  • Zpomaluje procesy související se stárnutím a snižuje riziko vzniku nemocí souvisejících s věkem, včetně kardiovaskulárních chorob, diabetu a rakoviny.

Podpořit tvorbu sirtuinů tedy rozhodně dává smysl, ať už chceme hubnout, nebo jen podpořit své zdraví. Samotná sirtfood dieta má ovšem velká úskalí.

Rychle pozbyl, rychle nabyl

Sirtfood dieta je pro hodně lidí lákavá hlavně proto, že trvá pouhé tři týdny, a přitom slibuje zjevný váhový úbytek – jen za první týden to bývá přes tři kilogramy. Právě to je ale její největší úskalí.

První týden se totiž jí denně jen jedno jídlo bohaté na sirtuiny, jinak se pijí zeleninové šťávy. Energetický příjem je pouhých 1 000 kcal/den (4 200 kJ), což je pro většinu lidí méně než polovina tzv. bazálního metabolismu, tedy energie nutné k udržení základních životních funkcí. Další dva týdny už se jedí jídla tři, energetický příjem je však stále nízký. A právě to je hlavní problém: Přestože sirutiny obecně zvyšují intenzitu metabolismu, extrémně nízký příjem energie spolu s nedostatečnou konzumací bílkovin, vždy vede k výraznému zpomalení metabolismu. Pokud tedy člověk poté přejde na běžnou stravu (byť stále bohatou na sirtfood potraviny), vede to k tzv. jo-jo efektu neboli opětovnému rychlému přibývání na váze, často i nad výchozí hodnotu.

Fungování diety navíc není dostatečně vědecky ověřeno. Autoři zmiňují studii, která byly provedena v jejich fitness centru a při níž účastníci za první týden zhubli v průměru 3,5 kg. Jenže tato studie nebyla publikována v žádném odborném časopise a navíc platí, že při tak razantním omezení kalorického příjmu není možné nezhubnout. Něco jiného je ale dosaženou hmotnost udržet.

Problém je i to, že váhový úbytek nepředstavuje skutečný úbytek tuku. Sirtfood dieta se sice snaží bránit úbytku svalové hmoty, které je pro razantní diety typický – tento efekt je částečně dán samotnými sirtuiny a částečně cvičením, které systém rovněž doporučuje. Nízký energetický příjem ovšem vede k vyčerpání zásobního svalového polysacharidu glykogenu, na nějž je ve svalech navázáno nemalé množství vody. Část váhového úbytku jde tedy vždy na vrub těchto ztrát.

Jak probudit sirtuinové geny

Držet sirtfood dietu jako takovou tedy smysl nedává, nicméně najet na rozumný, dlouhodobý redukční režim spočívající ve zdravém stravování s mírným kalorickým deficitem a pravidelným pohybem a doplnit ho aktivátory sirtuinů je určitě skvělá volba – jak pro podporu hubnutí, tak i pro zdraví. Kromě potravin doporučovaných v rámci sirtfood diety je přitom možné využít i doplňky stravy, které epigenetickou cestou podporují tvorbu sirtuinů.

Resveratrol – polyfenol ze skupiny stilbenů je vůbec nejúčinnější přírodní aktivátor sirtuinů, který navíc působí protirakovinně, chrání srdce a cévy a podporuje mentální výkonnost. Vyskytuje se v hroznovém víně, borůvkách, malinách či burských oříšcích. Více o resveratrolu zde »

Quercetin – tento polyfenol je nejen sám velmi efektivním aktivátorem sirtuinů, ale navíc podporuje vstřebávání resveratrolu, takže je vhodné tyto dvě živiny užívat v kombinaci. Více o quercetinu zde »

Piceatannol – tento stilben je strukturou i funkcí podobný resveratrolu. Doprovází jej v červeném víně, dalším jeho významným zdrojem jsou borůvky.

Fisetin – látka obsažená například v jahodách je známá svým anti-aging efektem, za nímž mj. stojí i schopnost aktivovat geny pro tvorbu sirtuinů.

Omega-3 – jejich schopnost podporovat tvorbu sirtuinů sice zatím byla prokázána pouze ve studiích na potkanech, lze ji ale předpokládat i u lidí. Navíc jde o živinu nutnou pro celou řadu procesů v těle, zejména pro fungování mozku a nervové soustavy, takže se její užívání rozhodně vyplatí. Více zde »

Newsletter

PŘIHLASTE SE K ODBĚRU NOVINEK A MĚJTE VŽDY ČERSTVÉ INFORMACE

Nejčtenější články

5 potravin pro lepší funkci očí
Cesta ke zdravému miminku
Jak přežít horko? Pomůže aklimatizace i bylinky
Vánoční jídelníček z pohledu epigenetiky
Děti, kterým to pálí – Jak zlepšit dětské zdraví

Související příspěvky

epivyziva-cz-7-kroku-jak-se-zbavit-visceralniho-tuku-30082022

7 kroků, jak se zbavit viscerálního tuku

epivyziva.cz/
epivyziva-cz-5-potravin-pro-lepsi-funkci-oci-30082022

5 potravin pro lepší funkci očí

epivyziva.cz/
epivyziva-cz-vykonny-mozek-v-kazdem-veku-17082022

Výkonný mozek v každém věku

epivyziva.cz/
epivyziva-cz-jak-prezit-horko-pomuze-aklimatizace-i-bylinky-17082022

Jak přežít horko? Pomůže aklimatizace i bylinky

epivyziva.cz/