Jak zpomalit stárnutí pleti? Klíčem je správná výživa

epivyziva.cz/
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on tumblr
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Jak zpomalit stárnutí pleti? Klíčem je správná výživa

Krása vychází zevnitř – na tomto rčení je více pravdy, než si obvykle myslíme. O tom, jak rychle budou v našem obličeji přibývat vrásky, totiž nerozhodují ani tak částky investované do kosmetických přípravků, jako spíše výživa, kterou dopřáváme všem buňkám našeho těla.

Platí přitom, že snaha zpomalit tvorbu vrásek a ztrátu elasticity pokožky pomocí výživy se vyplatí a rozhodně nejde o nic povrchního. Stárnutí pleti totiž úzce souvisí se stárnutím celého organismu, takže zlepšení výživy a dodání důležitých živin se projeví také zlepšením celkového zdravotního stavu, stejně jako fyzické i psychické kondice. A které živiny bychom tedy měli do svého jídelníčku zařadit?

Vitamin C

Tento zdánlivě obyčejný vitamin je pro fungování lidského těla zcela zásadní. Kyselina L-askorbová neboli vitamin C v sobě totiž kombinuje antioxidační i epigenetické účinky, je nezbytná pro imunitu, pro vstřebávání železa a selenu, hraje roli v syntéze cholesterolu…

Z hlediska jeho účinků na pokožku je podstatná především její schopnost stabilizovat prostorovou strukturu kolagenu, tj. bílkoviny, která je zodpovědná mj. i za pružnost a pevnost pleti. Při nedostatku vitaminu C syntéza kolagenu klesá, což se projeví zvýšenou tvorbou vrásek a horší schopností pleti odolávat působení gravitace. Zpomaluje se též hojení ran, zhoršuje se ochrana pleti vůči působení UV záření a zajímavým projevem nedostatku „céčka“ je i zvýšené kudrnatění vlasů. Z důvodu ochrany kolagenu je vitamin C nezbytný i pro zdraví kloubů.

Vitamin C se často využívá i jako součást kosmetických přípravků, zde je ale třeba pečlivě sledovat jejich složení. Velice často se v nich totiž používají estery a další deriváty kyseliny L-askorbové, které jsou sice stabilnější a snáze pronikají pokožkou, ale nejsou tak účinné jako aktivní forma vitaminu C (tj. čistá kyselina L-askorbová).

Vitamin E

Tento vitamin, který se vyskytuje především v rostlinných olejích, je ve skutečnosti komplexem osmi látek jménem tokoferoly. I on je silným antioxidantem s epigenetickými účinky a působí synergicky s vitaminem C.

Vitamin E stabilizuje prostorovou strukturu kolagenu, brání jeho zesíťování i oxidaci nenasycených mastných kyselin, které jsou součástí buněčných membrán (např. kyseliny arachidonové). Také on je velice účinný jak při vnitřním užívání, tak i jako součást kosmetických přípravků (i zde funguje dobře ve spojení s vitaminem C).

Karotenoidy

Nejznámějším karotenoidem je beta-karoten, který se vyskytuje zejména v oranžových druzích zeleniny. Jde o silný antioxidant, který velmi účinně chrání pokožku před působením UV záření. K dosažení těchto účinků je ale nutné jeho užívání formou doplňků stravy, a to po dobu minimálně sedmi týdnů.

Méně známým, ale přesto velmi zajímavým karotenoidem je astaxantin, barvivo obsažené v mořských řasách, a rybách a mořských plodech s oranžovým masem (losos, krevety, humr apod.). Jde o mimořádně silný antioxidant s výraznými epigenetickými účinky, který vyniká protinádorovými účinky a mimořádnou schopností zlepšovat imunitu. Kromě toho také účinně chrání pokožku před působením UV záření. Mj. je schopen snižovat tvorbu vrásek a ochabnutí pleti vznikající v důsledku působení UVA záření.

K ochraně buněk kůže před působením škodlivých volných radikálů přispívá i další karotenoid lykopen, který je známý také svým protirakovinným působením. Jeho nejbohatším zdrojem jsou rajčata.

Vitamin D3

Vitamin D3 (živočišná forma vitaminu D) má výrazné epigenetické účinky a je pro lidské zdraví naprosto zásadní. Je nezbytný pro vstřebávání vápníku a tedy i pro zdraví kostí, má protirakovinné účinky, je potřebný pro fungování imunity a jeho nedostatek je typický pro kardiovaskulární choroby, autoimunitní onemocnění, diabetes a další závažné zdravotní potíže. Jeho dostatečný příjem je důležitý i pro zdraví pokožky – chrání ji proti působení UV zářením, potlačuje procesy související se stárnutím pleti a snižuje riziko vzniku rakoviny kůže.

Vitamin D sice vzniká v pokožce působením slunečního záření, efektivita jeho tvorby se však s věkem výrazně snižuje, a proto je třeba dbát i na jeho dostatečný příjem z potravy (nachází se především v živočišných tucích), případně doplňování formou doplňků stravy.

Flavonoidy

Velice zajímavou látkou ze skupiny flavonoidů je florizin, který se nachází v kůře některých ovocných stromů (zejména jabloní, hrušní a třešní). Ve farmacii se používá již desítky let, v poslední době však byly potvrzeny i jeho mimořádné účinky proti buněčnému stárnutí.

Proti stárnutí pleti působí i další látky ze skupiny flavonoidů – genistein ze sóji, apigenin, který je obsažen například v celeru a petrželi, a sylimarin z ostropestřce mariánského.

Antioxidanty ovlivňující systém mTORC1

Při stárnutí pleti, a vlastně i celého organismu hraje důležitou roli systém mTORC1 zahrnující enzymy regulující tvorbu lipidů a bílkovin, množení (proliferace) a růst buněk a také proces autofagie (stav, kdy buňka, zjednodušeně řečeno, požírá sama sebe. Platí přitom, že pokud se sníží aktivita systému mTORC1, stárnutí buněk se zpomalí.

Tento systém lze velice efektivně potlačit omezením celkového kalorického příjmu účinné jsou však v tomto směru i některé rostlinné substance.

Velmi efektivně působí resveratrol, barvivo obsažené zejména v červeném víně. Resveratrol chrání srdce a cévy, má protirakovinné účinky, a dokonce je účinný v prevenci Alzeheimerovy choroby. Podporuje tvorbu sirtuinů, což jsou bílkoviny zpomalující stárnutí, inhibuje systém mTORC1, potlačuje procesy vedoucí k buněčné smrti, podporuje proliferaci (množení) kožních buněk a potlačuje tvorbu kolagenázy, tj. enzymu způsobující degradaci kolagenu.

Další substancí ovlivňující systém mTORC1 je kurkumin, barvivo z kořene kurkumy. I on v sobě kombinuje velice silné antioxidační a epigenetické působení. Jde o velice silnou protizánětlivou substanci s protirakovinnými účinky, která má zároveň anti-aging efekt na celé tělo, pleť nevyjímaje.

Přírodní látkou s velmi silným anti-aging působením jsou i polyfenoly ze zeleného čaje, zvláště pak epigalokatechin galát (EGCG). I on působí na celé tělo a zvláště efektivně zpomaluje i stárnutí pokožky. Zlepšuje její elasticitu a chrání ji před působením UV záření – nejen, že zpomaluje procesy stárnutí, které toto záření podporuje, ale zároveň působí preventivně i proti rakovině kůže.

Koenzym Q10

Jde o látku podobnou vitaminům, která je ale vytvářena uvnitř našeho těla. Je rozpustná v tucích a v tukové tkáni jsou rovněž ukládány její zásoby. Jde o silný antioxidant, který je zároveň nezbytný pro proces buněčného dýchání a tvorby energie – což jsou procesy, jejichž efektivita s věkem klesá.

Koenzym Q10 je oblíbenou součástí pleťových krémů proti stárnutí (zvláště efektivní je ve spojení s vitaminem E a selenem), jeho efektivita v tomto směru však výrazně stoupá, pokud je zároveň užíván jako doplněk stravy. Nicméně platí, že tuto látku lze efektivně doplňovat i z vyváženého jídelníčku, nachází se však především v potravinách živočišného původu – nejvíce v tučných rybách a vnitřnostech.

Probiotika a prebiotika

Střevní mikrobiom hraje důležitou roli ve řadě procesů lidského těla a jeho nerovnováha úzce souvisí s celou řadou nemocí. Jeho vliv na stárnutí pleti nebyl zatím dostatečně prozkoumán, doplňování probiotik a prebiotik ovšem zlepšuje ochranu pokožky před UV zářením, posiluje imunitní systém kůže a také snižuje výskyt a intenzitu kožních alergických projevů.

Esenciální mastné kyseliny

Pro správné fungování pokožky je nezbytná kyselina arachidonová, která je součástí buněčných membrán. V těle je syntetizována z kyseliny linolové a linolenové, které patří mezi esenciální živiny (tj. tělo je neumí vyrobit, musí být přijímány potravou). Najdeme je v řadě rostlinných i živočišných tuků, například v avokádu, lněném a konopném oleji, v řadě druhů semínek, v rybách a mořských plodech. Jejich nedostatečný příjem mj. zvyšuje i pravděpodobnost procesů stárnutí kůže.

Nezbytné jsou i všechny omega-3 nenasycené mastné kyseliny, které výrazně snižují míru zánětlivých procesů včetně těch, které byly vyvolány působením UV záření.

Kalorická restrikce

Řada výzkumů na zvířatech prokázala, že pokud u nich dojde k omezení celkového příjmu kalorií (samozřejmě při zachování příjmu všech důležitých živin), je výsledkem výrazné prodloužení života. Ve vzorcích kůže potkanů s omezeným příjmem kalorií byla rovněž zaznamenána výrazně zlepšená tvorba kolagenu a dalších substancí zvyšujících elasticitu pokožky a v jejich kůži byla rovněž hustší síť krevních kapilár zajišťující její výživu. Studie na lidských dobrovolnících ovšem zatím nebyly provedeny.

Nutno ovšem podotknout, že výživa je sice v boji se stárnutím pleti i celého těla základ, vynaložené úsilí ovšem mohou zhatit další faktory životního stylu s negativními epigenetickými účinky, které naopak stárnutí pleti podporují. Nejhůře v tomto směru působí kouření, následované nedostatkem spánku, toxiny z životního prostředí a stresem.

Související příspěvky

epivyziva-endometrioza-lze-dat-sbohem-bolesti-03082021

Endometrióza: Lze dát sbohem bolesti?

epivyziva.cz/
epivyziva-jak-snizit-krevni-tlak-pomuze-chuze-vlaknina-i-prerusovany-pust-03082021

Jak snížit krevní tlak? Pomůže chůze, vláknina i přerušovaný půst

epivyziva.cz/
epivyziva-cukrove-trapeni-7-kroku-jak-dostat-diabetes-2-typu-pod-kontrolu-07072021

Cukrové trápení: 7 kroků, jak dostat diabetes 2. typu pod kontrolu

epivyziva.cz/
epivyziva-cz-12-tipu-pro-harmonii-uvnitr-strev--kompletni-pruvodce-pro-zdravejsi-jidelnicek-25052021

12 tipů pro harmonii uvnitř střev – kompletní průvodce pro zdravější jídelníček

epivyziva.cz/